Journaling, een hippe term die tegenwoordig in omloop is, slaat op ‘het bijhouden van een dagboek’.

Omdat voor mij meer dan eens is gebleken hoe zinvol het is om een dagboek bij te houden, wijd ik er graag een artikel over!

Het helpt me op verschillende manieren beter omgaan met de uitdagingen die op mijn pad komen.

Ik lijst er enkele op:

Wanneer we onze zielenroerselen al schrijvende naar de oppervlakte halen, verhelderen en ordenen we onze ideeën en emoties. Zo brengen we structuur aan in wat ons overkomt. Dat zorgt voor overzicht.

Op die manier worden we meer publiek van wat er zich afspeelt op het podium van ons leven. Het stimuleert simpelweg ons vermogen tot reflectie.

Dit heeft het enorme voordeel dat we onze houding t.a.v. moeilijke omstandigheden makkelijker bijsturen. Wat ons weer in de regisseursrol brengt. We krijgen meer het gevoel ‘in controle’ te zijn.

Schrijven helpt dus niet enkel om tot expressie te komen, het geeft ons ook vorm.
kal-visuals-6JNdQAitqWU-unsplash

Een ander voordeel is dat we al schrijvende ook ons onderbewuste reinigen van ballast.

Uiting geven aan onze ervaringen, zorgt er voor dat we dingen beter kunnen verwerken. En dat is goed nieuws voor ons emotionele leven.

Dat blijkt niet enkel uit mijn ervaring.

Moderne wetenschap heeft aangetoond dat schrijven een positief effect heeft op onze gezondheid.

Dit is Matthew Lieberman. Hij is professor in de sociaal-cognitieve-neurowetenschappen. Hij deed onderzoek naar de kracht van schrijven en kwam tot relevante bevindingen. 

Hij deed testen met hersenscans van proefpersonen die hij had ingedeeld in 2 groepen.

De ene groep moest elke dag over hun emoties schrijven. De andere groep kreeg de opdracht om enkel over neutrale dingen te schrijven.

Wat bleek nu?

Na een paar dagen nam bij de eerste groep de activiteit in de amygdala af. De amygdala is een kleine amandelvormige kern in de hersenen. Het maakt deel uit van ons limbisch systeem, ook wel bekend als ons emotionele brein. Dit brein zorgt voor de verwerking van gevoelens en emoties.

Een afname van de activiteit in de amygdala is een fysiologisch teken van een gezond en laag stressniveau.

De conclusie is dat schrijven over ons leven en onze gevoelens, helpt om de intensiteit van onze emoties te reguleren.

 

Al schrijvende kom je ook beter in contact met je innerlijke wijsheid. Al doende geef je een stem aan je intuïtie.

Eén ding staat vast: het stimuleert ons mentale en emotioneel welzijn.

Het bijhouden van een dagboek helpt ons een positieve mindset te ontwikkelen. Het is een manier om onszelf veerkrachtig te houden.

Mij geeft journaling in ieder geval ook een gevoel van eigenheid. Het vertegenwoordigt mijn emotionele en geestelijke vrijheid. Het brengt mijn creativiteit tot leven en maakt me meer bewust.

Ik wens het iedereen toe!